За селфи треската и маркетинг идеите

Всички знаят, че "Selfie" стана дума на годината за 2013 г. според Оксфордския тълковен речник. За тези, които все още не знаят – това са фотографии, които се правят с изпъната ръка (duck face – по избор), когато сам си си фотограф. Не всички са се досетили как да използват тенденцията, като средство за реклама на своята марка.

Фактите впечатляват:

  • 30% от снимките, които правят младежите от 18 до 24 години, са селфита.
  • Ако се вярва на неотдавнашното изследване на Samsung, мъжете правят дори повече селфита от жените.
  • Има дори диагноза, свидетелстваща за определено патологическо състояние на пациента, наречено селфизъм (Selfieism), за подробности и други интересни факти, може да погледнете в Уикипедия.
  • Selfies – това е най-популярният хаштаг в Инстаграм сред тийнейджърите (на второ място са фотографиите с храна, на трето – приятелите). Дори сега в Инстаграм има над 434 милиона селфита (#me photooftheday, #selfie и др.). Количеството им расте в геометрична прогресия.
  • Всеки пети прави снимки с цел да ги качи във Facebook, Twitter или Instagram. 10% от респондентите отбелязват, че публикуват фотографиите веднага, след като бъдат направени (в течение на една минута).
  • Canon вече пусна на пазара два мини фотоапарата за селфита.
  • Появяват се все повече мобилни приложения, предоставящи на целевата аудитория повече възможности за обработка на селфита. Бях крайно впечатлена от приложението groopic.
  • Наскоро в Kickstarter бяха събрани $90 000 (9 пъти повече от очакваната сума) за проекта Shuttr – копче-"спусък" за различни устройства, позволяващ по-удобното заснемане на селфита.
  • В рекламата на различни проекти започват да се използват селфита – например в промоционалните клипове на играта Grand Theft Auto V.
  • Освен множество звезди, селфи са правили Папата, Барак Обама и астронавтите от NASA.
  • Осезаемо набира популярност Snapchat – приложението обработва над 350 милиона снимки ежедневно.
  • Възникват любопитни проекти, от които може да се получи нещо интересно – например една двойка за 9 часа обиколила всички 118 станции на нюйоркското метро и си направила селфи на всяка от тях (няма да се учудя, ако тези снимки някога станат част от експозицията на музея на съвременното изкуство – може да се потърсят в Гугъл по имената James Doernberg и Kai Jordan). А ето, например, история за японеца, който създаде проекта "hitori date" – самотна среща.
  • От тъжните примери – в YouTube е пълно с клипове, записани от американски тийнейджъри, наречени "Pretty or ugly?", – те разказват за себе си и питат красиви ли са или грозни. Коментарите в по-голямата си част са злобни, което и би следвало да се очаква.
  • Yahoo прогнозира, че през 2014г. ще бъдат направени около 880 милиарда снимки. И повечето от тях ще са селфита, тъй като това е най-популярният жанр на фотографията. И това е не само в САЩ, но и във всички останали страни.
  • Интересно е, че умира пазарът на фотоалбуми – мнозинството предпочита да съхранява снимките на компютъра, таблета или смартфона, във Фейсбук и други социални мрежи. Само 13% от респондентите на възраст между 18 и 24 години изобщо са използвали поне веднъж фотоалбум.
  • Тези снимки се правят навсякъде. Най-екзотичните селфита се правят на фона на бездомници, погребения и други места и мероприятия, където, така да се каже, това не е много уместно.
  • Най-вероятно по-нататък ще станат популярни видеоселфитата. За пример може да вземем #StarBucksDrakeHands.
  • The NY Times предприеха отличен опит да анализират това явление – препоръчам поне отчасти да прочетете коментарите (общо 284!).
  • Съществува движение #AntiSelfieMovement – враговете на селфитата се обединяват.
  • Има версия, че селфитата в различните градове имат определени особености. Например на този сайт анализират селфита, направени в Банкок, Берлин, Ню Йорк и Сао Пауло.

Може, разбира се, да не приемаме това насериозно – това може пък да е тийнейджърски нарцисизъм и скоро да премине, но по-добре е да помислим, как може да използваме тази тенденция в своя полза:

  • Офлайн магазините за дрехи могат да измислят нещо интересно и да го реализират в пробните – нали там се правят огромно количество селфита. Това може да бъде като минимум логото на магазина, а защо не и някакъв як надпис, който да се чете само на снимката?
  • В летищата често може да се срещне реклама с добавена реалност – там трябва да се фокусираме на новите възможности да се правят селфита (например заедно с някакъв персонаж).
  • Спортните клубове може да пуснат на пазара колекция от тениски "за селфи" – с някакъв забавен текст или изображение.
  • Продавачите на аксесоари и дрехи могат да печатат на визитките и фирмените чантички хаштаг с името на марката и думата "Selfie", за да събират снимки с един хаштаг и всячески да способстват за популяризацията му в средите на по-младите.
  • Някоя марка може да спонсорира градските скулптури за селфи, за да се появи по новините.
  • По време на подготовката към по-миналата конференция "8P", имахме идея да прикрепим към прес-стената възглавница, за да може да се прави селфи, все едно спиш и сънуваш social media marketing, website promotion и др., но с прикрепването не се получи, затова имахме и "план Б" с панда и пингвин.

Имате мисли или идеи по тази тема? Пишете в коментарите :)

0
0
0
Открихте грешка? Маркирайте я и натиснете Ctrl + Enter.