Идеално време за доставка: разбор на технологията на email-маркетинга

Хайде да разберем, струва ли да се изпраща писмо тогава, когато абонатът най-често си проверява пощата и как на практика се реализира тази функция, в сървърите за изпращане на email-бюлетините.

Бюлетини, сър!

В края на 2013 година, MailChimp представи нова функция за платените потребители — «оптимизация на времето за доставка» (STO). Аналогична функция — «идеално време за доставка», лятото на 2015 година, изкара от бета версията, GetResponse. Не съм срещал и не съм тествал тази функция на други платформи (споделете опита си в коментарите).

За избирането на идеалното време за пращане на писмата, алгоритъмът на сървъра анализира писмата за всички клиенти, които са пратени чрез конкретна платформа на посочен адрес. На резултата влияе времето на отваряне на самото писмото и времето, по което е преминато през линковете от писмото. Тоест, ако вие просто сте отворили писмото в 9:00 във вторник и сте го затворили, а след това сте го отворили в 10:00 и сте преминали през 3 линка от бюлетина, то системата определя, че именно 10:00-вторник е идеалното време за доставката.

Можете да си направите извод, че функцията е насочена към повишаването на CTR и ангажираността на потребителите.

Важен момент в работата на алгоритъма е — фината интелектуална настройка. Ако абонатът има предпочитано време за отваряне пратените бюлетини, то следващия път той ще получи писмото именно тогава, когато ще започне да проявява активност.

При това, интервалът на промените не се определя от вътрешните показатели на системата, а от периодичността на доставките.

Например, от момента на предходната пратка са изминали 2 седмици. В деня, когато изпращате ново писмо, алгоритъмът анализира, променило ли се е «идеалното време» на абоната за този период и коригира времето на доставката.

Сървърите прогнозират и доставят писмата в оптималното за абоната време от 0-23 часа след изпращането. Това означава, че не е нужно да разчитате на доставката на писмото във вторник, ако сте го изпратили в петък. Абонатите ще получат писмото в събота (в часа, който предварително е бил прогнозиран спрямо часовия пояс на получателя, като идеално за четене на писма в събота). Но този процент никога няма да бъде висок.

Важно е да се избере функцията «идеално време за пращане» и да се планира кампания в понеделник. Но и в този случай няма гаранция, че писмото ще пристигне до абоната, например, в 10:00 във вторник.

Защо?

Ако на адреса на абоната, през MailChimp или GetResponse по-рано не са били изпращани писма, то той ще получи писмото след 1-5 минути след изпращането му.

Всъщност, именно по тази причина реализацията на тази функция може да бъде успешна само при големите платформи за изпращане на писма, където общото количество на адресите в базите данни на клиентите — възлиза на — десетки или дори стотици милионаи и съществува голяма вероятност за пресичане на адреси.

Добре, стига толкова за механиката. Хайде да помислим, защо въобще ни е нужен ефектът «идеално време»?

Проучване на оптималното време за доставка

През 2011 година специалистите на Netpeak решиха да разберат оптималното време за изпращане на бюлетините. За критерий са взели постигнатите цели в Google Analytics. Стана ясно, че най-доброто време е — вторник, в първата половина на деня.

Интересно, че нашите данни практически бяха потвърдени с резултатите от изследванията на Email Genome Project (EGP) от MailChimp, който съдържа около два милиарда електронни адреси (общо, състоянието му на 2015 година е 4,3 милиарда email-кутии).

Оптималното време за повечето адресати — понеделник-петък, от 9:00 до 14:00, като пика е 10:00.

Напомням, че под оптимално време, се подразбира часът, когато най-често получателя отваря писмата и преминава през линковете.

Мисля, че въпросът може да бъде затворен, докато някой не опровергае тези цифри с изследване с по-голям мащаб от данни :) Всичко е идеално, освен едно.

Изпратените бюлетини ги четат хора, а не роботи.

Следователно, оптималното време зависи от техният ритъм на живот и модела на поведение.

Да разгледаме показателите на оптималното време за доставка в различните държави и за представителите на различни професии.

Правилото «вторник, 10:00» не работи добре за юриста в Норвегия и за бармана в Египет.

Но да не говорим за далечното. Ние включихме функцията «идеалното време за доставка» в GetResponse съвсем наскоро, но вече успяхме да разберем много интересни сведения за читателите на бюлетините. Например, ние получихме фийдбек от абонат, на който писмото, по функцията «идеално време», му е пристигнало в един през нощта.

По събраните данни на GR, функцията «идеалното време за доставка» увеличава процента на отварянията средно на 23%, а CTR — на 20%.

Впрочем, за постигането на подобни резултати, е необходимо да се вземат под внимание следните моменти.

5 подводни камъка на функцията «идеално време на доставка»

  1. Вие не сте сами. Конкурентите могат да включат същата функция на общия с ваш сървър за изпращане на email. Тогава в горните редове на не прочетените съобщения на вашите абонати, едновременно ще пристигнат няколко писма с една и съща тематика.
  2. Зачитайте особеностите на своята аудитория. Не всички биха искали да четат обемни материали по уеб-аналитиката през нощта, дори полунощ да е — оптималното време за доставка за този абонат.
  3. Зачитайте особеностите на сървърите. Например, ако вие изпращате писмо след 19:00 в своята часова зона в МС, то функцията «идеално време за доставка», ще бъде активирана чак на следващият ден.
  4. Сегментирайте абонатите, които са показали най-яките резултати по откриването и CTR след включването на функцията «идеално време». Това е вашата лоялна аудитория, която е способна да ви подари множество прозрения в работата с по-неактивните абонати в своите групи/региони.
  5. Идеалното време за доставка е като топинг за шейковете. Потребителите ги привличат заглавията, релевантността на темата, предишният опит на взаимодействие и заинтересоваността към бранда. Само това ще накара вашето писмо да бъде онова, единственото.
1
1
0
Открихте грешка? Маркирайте я и натиснете Ctrl + Enter.